cpa optimizat

Ce este CPA – Cost per Action si cum reduci costurile in Google Ads


Google Ads este instrumentul de care ai nevoie pentru a realiza promovarea platita. Acesta a devenit util in orice etapa de dezvoltare a unui business. Platforma functioneaza pe un sistem de licitatie care afiseaza anuntul tau în cele mai bune pozitii, cu cel mai eficient cost, in momentul in care clientii potentiali cauta online produsele si serviciile pe care le oferi.

De ce Google Ads? Acesta iti permite sa testezi mai multe variante de anunturi si campanii pentru a vedea ce impact au si care aduce cele mai bune rezultate. De asemenea, fata de alte platforme, este foarte flexibil, deoarece poti crea o campanie personalizata in functie de nevoile tale. Printre cele mai importante aspecte se numara si optiunile variate de targetare, masurabilitatea rezultatelor si controlul optim al costurilor.

google ads

Ce este CPA – Cost per Action?

Costul per rezultat CPA – este un indicator pus la dispozitie de platformele de publicitate care ii ajuta pe specialistii de marketing sa optimizeze cheltuielile publicitare si sa imbunatateasca rentabilitatea investitiei.

Analiza performantei si eficientei unei campanii PPC depinde de CPA, pentru ca acesta masoara cat de mult se cheltuie pentru o campanie in raport cu numarul de rezultate aduse. O campanie in derulare poate aduce un anumit numar de actiuni efectuate pe site, precum: adaugare in cos, inscriere la newsletter sau chiar descarcarea unei aplicatii. Poti alege o actiune in functie de obiectivul pe care doresti sa-l atingi si sa treci la implementarea campaniei si setarea bugetului. Din momentul in care campania este activa, cu ajutorul CPA-ului poti analiza cat de mare este diferenta dintre costul total al campaniei si rezultatele aduse de aceasta, astfel incat poti decide mai departe ce schimbari sa aduci campaniei CPC pentru a reduce costurile si a creste eficienta. Acest lucru te va ajuta sa iti ajustezi bugetul si obiectivele in consecinta, ceea ce va determina succesul campaniei si va duce la o rentabilitate buna a investitiei.    

Cum se calculeaza CPA in campaniile PPC?

Pentru a determina care este costul per rezultat trebuie aplicata formula: costul total al conversiilor / numarul de conversii in cazul campaniilor de vanzari. In cazul campaniilor care trebuie sa genereze leaduri, se aplica formula cost / leaduri. Spre exemplu, daca vei cheltui 500 lei intr-o campanie si obtii 50 de conversii, valoarea costului per conversie este de 10 lei.

Avand in vedere aceasta formula, pentru a reduce suma CPA medie trebuie sa identifici o modalitate prin care cresti conversiile si/sau sa reduci costurile. Valoarea conversiilor depinde de maturitatea campaniilor si eforturile de optimizare a ratei de conversie, bugetul general si resursele de care dispui. 

Prin urmare, reducerea costului per rezultat va fi cel mai probabil o combinatie de actiuni efectuate in mai multe campanii de marketing din contul tau.

Exemplu de calcul cost/rezultat

Calcularea costului pe lead nu este complicata. Trebuie doar sa imparti ,,suma de bani cheltuita pentru o campanie intr-o perioada definita’’ la ,,numarul de clienti potentiali’’ dobanditi prin campania respectiva in aceeasi perioada.

De exemplu, campania ta de marketing din luna Decembrie te costa 2.500 RON si ai reusit sa generezi 250 de clienti potentiali in aceeasi luna. Astfel, costul per lead = 2500 RON / 250 = 10 RON

Deci, suma medie per lead este de 10 RON.

formula cpa

Cum analizezi si cum stabilesti daca un CPA este bun sau rau?

Este foarte important sa analizezi performantele inregistrate de campaniile Google Ads. Astfel, fie ca rezultatul tau reprezinta lead sau conversie, este important sa analizezi pentru inceput suma cheltuita/costul de la nivelul fiecarei campanii precum si numarul de rezultate inregistrat. Costul pe rezultat variaza in functie de tipul de rezultat, setarile campaniei si tipul campaniei.

Spre exemplu, in cazul unui client cu un magazin de ecommerce online, campania de performance max a inregistrat un numar de 357,72 de rezultate/conversii la un cost/rezultat de 29,67 Lei. Cu toate acestea, trebuie să analizam si alti factori la fel de importanti, precum: valoarea conversiilor si rentabilitatea investitiei. In cazul exemplului de mai sus, campania a generat venituri in valoare de 78.860 Lei. Suma cheltuita in cazul acestei campanii este de 10.612,51 Ron. 

Astfel, avem urmatorii indicatori:

  • conversii: 357,72
  • suma cheltuita: 10.612,51 Ron
  • Cost/Conversie: 29,67 Ron
  • Valoarea conversiilor: 75.860 Lei

Putem observa ca ROAS = 78860/10612,51 Ron » ROAS= 7,15

In acest moment ROAS este bun, insa pe baza optimizarilor putem reduce si mai mult costul/rezultat astfel incat investitia sa devina si mai rentabila.

indicatori cpa

Indicatori de performanta de analizat care influenteaza CPA costul/rezultat:

Principalii indicatorii pe care ii urmarim la nivel de campanie si care influenteaza direct costul/rezultat sunt urmatorii: suma cheltuita/cost, numarul conversiilor, valoarea acestora si ROAS (return on ad spend). Astfel, un cost pe rezultat mic pentru un cont poate fi mare pentru altul si de aceea este foarte important ca atunci cand analizam daca costul per rezultat este optim pentru un cont, sa o facem in raport cu tipul de produse sau servicii comercializate si cu valoare acestora. 

De exemplu, un cost per rezultat de 25 lei poate fi foarte mare pentru un magazin online care comercializeaza produse cu o valoare medie de 50 lei, dar poate fi in acelasi timp un cost bun pentru un magazin online cu produse care au o valoare medie de 1500 lei.

Modalitati simple prin care sa iti reduci costul per rezultat in Google Ads

  • Structurare cat mai curata a campaniilor 

Componentele de baza pentru o campanie reusita de search sunt: campania, grupurile de anunturi (adgroup), cuvintele cheie, anunturile (2-3 pentru fiecare adgroup) si nu in ultimul rand, extensiile.

Este important ca orice campanie online sa aiba de la inceput un obiectiv foarte bine stabilit, fie acesta de vanzare, trafic sau promovare a unei aplicatii, etc. pentru ca mai apoi sa putem selecta un tip de campanie din cele 9 disponibile in acest moment si pentru a urmari conversia care ne intereseaza.

Grupurile de anunturi din cadrul campaniilor de Search, pot fi si ele de 2 tipuri: standard, bazate pe cuvinte cheie si potriviri, sau dinamice be paza indexului Google. Fiecare grup de anunturi este de regula compus din 2-3 anunturi diferite.

Cuvintele cheie sunt cele care stau la baza unei campanii Google Ads. Cele 3 tipuri: Exact Match, Phrase Match si Broad Match trebuie intelese foarte bine pentru a putea fi folosite in atingerea obiectivului unei campanii. In plus, extensiile Google Ads se folosesc pentru a adauga mai multa informatie sau pentru a face anuntul mai atragator si pot fi de 10 tipuri (telefon, pret, locatie, aplicatie, formular, etc.)

Nu in ultimul rand, atunci cand cream un anunt, este extrem de important sa introducem un link cu o pagina de website, cateva titluri si 2-3 descrieri.

structura campanie de succes
  • Organizarea cuvintelor cheie si a termenilor de cautare 

In cazul campaniilor din Reteaua de cautare, cuvintele cheie reprezinta un factor important in procesul de optimizare al costului/rezultat. Este foarte important sa utilizam tipuri de potrivire la nivelul cuvintelor cheie. Din experienta, cuvintele cheie cu potrivire ampla genereaza de multe ori termeni de cautare irelevanti pentru brand. De aceea, este recomandat sa utilizam ,,Phrase match” si ,,Exact match” la nivelul cuvintelor cheie, astfel incat sa putem genera termeni de cautare relevanti pentru busienss pe baza cuvintelor cheie.

De asemenea, o alta recomandare pe care o utilizam este aceea de a utiliza Reguli Google Ads. Regulile pentru cuvinte cheie permit automatizarea actiunilor pe baza conditiilor specificate. Spre exemplu, daca un cuvant cheie a inregistrat in ziua curenta un cost mai mare de 40 lei, insa nu a generat niciun rezultat, poti realiza reguli astfel incat sa se opreasca automat cuvintele cheie cu performante scazute. 

Iata mai jos un model de regula pentru cuvintele cheie:

reguli cuvinte cheie

Selectati, de asemenea, frecventa cu care sa se aplice aceasta regula.

reguli cuvinte cheie in campanii
  • Ajustarea sumelor licitate in functie de locatie si dispozitive

Ajustarea sumelor licitate in functie de locatie si dispozitive este o optimizare benefica atunci cand intalnim urmatoarele situatii:

  • avem campanii in cadrul carora majoritatea conversiilor sunt realizate de utilizatori ai telefoanelor mobile, computere sau tablete. Astfel, putem mari sumele licitate pentru dispozitivele care au adus cele mai bune performante, dar totodata putem micsora sumele licitate pentru dispozitivele care au adus rezultate la costuri mari. Iata un exemplu de situatie in care am marit suma licitata pentru telefoane mobile:
dispozitive afisare reclame
  • la fel ca in cazul ajustarii sumelor licitate pe dispozitive, se pot ajusta sumele licitate si in functie de locatiile setate la nivelul unei campanii. Spre exemplu, daca intr-o campanie sunt adaugate 5 locatii, iar una dintre acestea aduce cele mai multe rezultate la costuri foarte bune, marim suma pe care o licitam pentru afisarea anunturilor in acea locatie.
  • mentinerea unui scor de calitate cat mai bun

Scorul de calitate are un rol esential in ceea ce priveste contul de google ads. De ce? Acesta ne arata care este calitatea anunturilor noastre Google Ads comparativ cu anunturile altor advertiseri.

Scorul de calitate este disponibil la nivelul cuvintelor cheie. Acesta se masoara pe o scara de la 1 la 10. Scorul de calitate se calculeaza pe baza a trei factori importanti:

→ rata de click estimata

→ relevanta anuntului nostru 

→ relevanta si functionalitatea paginii de destinatie ( daca pagina de destinatie utilizata in cadrul anuntului este relevanta pentru utilizator si daca experienta de navigare pe lansing page este una buna)

Pentru a mentine un scor de calitate bun este important ca anunțul sa fie cat mai relevant pentru utilizatorii care cauta serviciile/produsele pe care businessul le ofera, iar pagina de destinatie sa fie cat mai usor de navigat si să aiba un continut cat mai relevant pentru utilizator.

De ce e important sa reducem CPA – costul/rezultat?

Costul/Rezultat la nivel de campanie sau cont poate spune multe despre situatia in care se afla businessul respectiv. Este important ca acest cost sa fie redus si sa ajunga la valori optime pentru afacere. Ce inseamna optim? Depinde de la o afacerea la alta, in functie de marja de profit si de posibilitatea de a mentine unui ROI avantajos. Astfel, pentru o afacere un anumit cost poate fi mare, in timp ce pentru alta acelasi cost poate fi mic. 

In concluzie, cost/rezultat trebuie mentinut astfel incat, sa nu reprezinte cea mai mare parte din bugetul investit. Spre exemplu, nu este rentabil sa investesti 50 Lei pe zi intr-o campanie, iar costul per conversie sau rezultate sa fie 40 de Lei. Un astfel de rezultate nu este rentabil pentru business si trebuie scazut si optimizat cat mai repede.

Vrei rezultate? Apeleaza la specialistii AdSem! Te putem ajuta cu publicitatea online prin campanii Google Ads si Facebook Ads, servicii SEO, Content Marketing si Social Media Marketing.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Lasă un răspuns

Categories