Campanii Black Friday: Cum sa realizezi pas cu pas o strategie de succes


Pentru unele persoane e cea mai asteptata perioada din an, iar pentru altele, cea mai aglomerata.

Ai ghicit! Este vorba de Black Friday. Acel moment in care iti poti cumpara orice ti-ai pus de-o parte in ultima vreme, fiindca mai toate produsele se afla la reducere in campanii Black Friday. Pentru specialistii in PPC (pay-per-click), antreprenori si nu numai, acest eveniment este catalogat drept luna cu cel mai mare volum de lucru. 

Ca in orice actiune de marketing, strategia este factorul principal pentru reusita. Astfel ca ti-am pregatit o lista cu cativa pasi pe care sa ii urmezi pentru a elabora un plan si o strategie adecvata pentru Black Friday, in raport cu obiectivele brandului. 

Asadar, ia-ti agenda si realizeaza-ti strategia pentru Black Friday impreuna cu noi!

1. Stabilirea calendarului de campanii Black Friday, a bugetului si reducerile

In primul rand, inainte de a te gandi cum sa structurezi anumite campanii Black Friday sau la bannere, texte si asa mai departe, trebuie sa stabiliesti un punct de plecare. Mai exact, inainte de toate se stabiliesc urmatoarele aspecte: perioada (cand incepe si se termina), reducerile (reducerea maxima), produsele (care sunt mai exact produsele sau serviciile care vor fi la reducere) si nu in ultimul rand, bugetul pe care doresti sa il aloci promovarii platite pentru campanii Black Friday. Dupa ce ai stabilit aceste puncte, poti trece la pasul urmator.

2. Analiza strategiei precedente de campanii Black Friday: ce a functionat si ce nu

Acest pas este unul dintre cei mai importanti pe care neaparat trebuie sa il realizezi pentru a contura o strategie de succes. Poti incepe prin analiza canalelor de promovare pe care le-ai utilizat anul trecut pentru promovare si verificarea anumitor instrumente, precum Google Analytics. Astfel iti poti forma o imagine in ansamblu asupra performantelor obtinute de campanii Black Friday in anii anteriori.

Iata cativa dintre indicatorii la care noi ne uitam cand realizam retrospectiva pe anul anterior: tipurile de campanii si audientele care au adus conversii la cele mai mici costuri, datele demografice (gen, tari, orase) cu cele mai multe rezultate si produsele sau serviciile care au avut cel mai mare succes. 

Dupa verificarea aspectelor de mai sus, analizeaza din nou aceiasi indicatori, dar pentru anul acesta. Bineinteles, ce a functionat anul trecut nu va functiona garantat si acum deoarece comportamentul de consum se modifica constant. Asadar, este esentiala o analiza si pentru rezultatele obtinute de-a lungul anului curent. Este un must!

3. Stabilirea canalelor de promovare

Iti recomandam sa alegi si pentru anul curent aceleasi canale de promovare care ti-au adus succesul anul anterior si bineinteles, sa incerci sa te promovezi si pe alte canale care au luat amploare ulterior, asa cum este Tik Tok. 

Stabilirea canalelor de promovare pentru campanii Black Friday trebuie realizata in raport cu obiectivele brandului si a speficului acestuia. Pe langa cele mai uzuale platforme de promovare, Google Ads si Facebook Ads, iti recomandam sa iei in calcul si partea de Email Marketing. Newsletter-ele in perioada Black Friday aduc rezultate garantate! Plus ca sunt un mijloc inedit de informare si de fidelizare.

4. Perioada de informare pre Black Friday – Teasing

Perioada de informare pre Black Friday, cunoscuta si sub denumirea de teasing, are un rol extrem de important in reusita brandului. De cele mai multe ori, majoritatea brand-urilor aleg aceasta perioada cu cel putin o saptamana inainte de a da startul marilor reduceri. In ce consta mai exact aceasta informare? Ei bine, poti realiza multe actiuni de tipul: campanii PPC cu scopul de abonare la Newsletter pentru a atrage utilizatorii sa afle primii de reducerile existente, campanii cu bannere speciale in care poti anunta cele mai mari reduceri sau produsele cu cele mai mari reduceri de pe site, poti trimite mailuri de informare cu privire asupra perioadei si lista poate continua. 

Poti crede ca acest teasing nu e atat de important pentru tine si brandul tau, iar bugetul investit e o risipa. Iata cateva lucruri pe care le poti face pe baza campaniilor de informare inainte de Black Friday: poti realiza liste de clienti pe care ulterior sa le folosesti in cadrul audientelor, poti creste semnificativ traficul pe site (baza excelenta pentru campaniile de rematketing) si beneficiile pot continua. 

5. Fidelizarea clientilor

Este foarte important sa creezi o legatura stransa intre businessul tau si clientii care interactioneaza destul de des cu site-ul si realizeaza actiuni pe site (clientii fideli). Drept recompensa pentru faptul ca au incredere in businessul, arata-le cat de importanti sunt pentru tine. Baza ta de clienti trebuie sa aiba prioritate in aflarea informatiilor despre promotiile ce urmeaza sa fie active pe site-ul web. 

Pentru a-i informa din timp despre perioada Black friday de pe site-ul tau, poti folosi fie newslettere catre baza de date prin care sa le aduci la cunostinta reducerile ce urmeaza sa apara pe site, fie poti realiza campanii care pot targeta utilizatorii din baza ta de date. 

6. Realizarea materialelor grafice si a textelor de Black Friday – strategia de abordare

Urmatorul pas reprezinta realizarea elementelor grafice, banner/video, gif-uri etc. Perioada de Black Friday a businessului tau poate corespunde cu perioada de reduceri a unui alt business. Pentru a evita erorile ce pot aparea pe platformele de promovare din cauza accesarii de catre mai multi utilizatori in acelasi timp, poti incarca din timp aceste materiale in conturile de promovare. Astfel, in momentul in care doresti sa realizezi campanii de Black Friday, trebuie doar sa selectezi materialele necesare, in functie de tipul de ad pe care il realizezi.

Ofertele promotionale disponibile pe site trebuie sa fie cat mai vizibile iar materialele de impact. Incearca sa cuprinzi in cadrul vizualurilor reducerile maxime si perioada in care acestea se vor aplica. Bannerul trebuie sa aiba un impact mare asupra utilizatorilor. Incearca totusi sa nu adaugi foarte mult continut text deoarece acest lucru poate scadea performantele in campaniile de promovare.

Realizeaza materiale customizate specifice fiecarei platforme sau pozitionari in parte, in functie de unde doresti sa afisezi anunturile.

7. Alegerea tipurilor de campanii pentru fiecare canal in parte si realizarea unor audiente specifice

Pentru strategia de Black friday este important sa ne organizam cat mai bine. De aceea, un media plan poate fi mai mult decat esential in stabilirea strategiei. In cadrul acestuia putem planifica in detaliu fiecare element al campaniilor pentru Black Friday, de la vizual, la tipul de abordare, targetare, segmente de public, pana la buget si perioada de rulare.

→ Promovare Google Ads:

  •  Pentru inceput, propunem utilizarea campanii Black Friday de tip Performance max. Fie ca discutam de un business e-commerce sau despre un business cu obiectiv principal “generare lead-uri”, campania de Performance max ne ajuta sa afisam anunturi in intregul interval Google Ads (Display, Search, Discovery, Youtube etc). Astfel, pot fi prezente in locurile unde utilizatorii isi petrec o mare parte din timp.
  •  Campanii Black Friday de tip Search. Cuvintele cheie reprezinta o baza importanta pentru promovarea in Google Ads. In perioada octombrie – noiembrie, cuvintele cheie ce contin “Black Friday” inregistreaza un numar foarte mare de cautari.

Cu toate acestea, este important sa adaugam si cuvinte negative astfel incat sa nu se genereze cautari irelevante pentru businessul tau.

  • Dacă ai pregatit o gama mare de materiale, poti de asemenea, sa te axezi pe campanii Black Friday de tip Display sau Video. Important este sa te afisezi acolo unde potentialii tai clienti se afla.

→ Promovare Facebook Ads:

  • Daca in contul de Facebook Ads exista istoric, poti incepe prin realizarea campaniilor cu obiectivul “conversii”. Poti realiza mai multe adgroup-uri, fiecare avand la baza un tip de audienta/targetare diferita (remarketing, lookalike etc). In cadrul campaniilor de conversii te poti axa atat pe ad-uri cu bannere de Black Friday sau video cat si pe ad-uri dinamice realizate pe baza catalogului de produse.
  • Daca ai totusi un cont cu putin istoric, iti recomandam sa pornesti cu o campanie de trafic astfel incat sa generezi cat mai mult trafic pe site, iar pixel Facebook sa adune cat mai multe informatii despre utilizatori.
  • De asemenea, poti realiza campanii cu obiectivul “vanzari din catalog” fie cu scopul de a retargeta utilizatorii ce au realizat anumite actiuni pe site, fie pentru a identifica clienti noi. Acest tip de campanie permite realizarea mai multor adgroup-uri dar o singura reclama dinamica in cadrul unui adgroup.
audienta campanii black friday

Cele mai des utilizate audiente in perioada de Black Friday sunt:

  • Audiente de remarketing (utilizatorii care au interactionat cu site-ul web si au realizat anumite actiuni pe site)
  • Audiente lookalike (utilizatorii cu interese similare celor ce au interactionat cu site-ul web)
  • Baza de date de client
  • Audienta generala/salvata (aceasta audienta se realizeaza pe baza unor elemente demografice selectate precum: limba, varsta, locatie, sex, conexiuni, interese)

8. Verificarea tracking-ului si setarea campaniilor

tracking campanii black friday

Pentru a te asigura ca rezultatele din campaniile Black Friday sunt inregistrate corect, verifica functionalitatea pixelului, a tracking-ului din Google Analytics si a etichetei Google Ads. Orice informatie inregistrata in aceasta perioada cu volum de trafic mai mare, poate fi utilizata ulterior pentru retargetare. De asemenea, verifica in cadrul landing page-ului daca iti apar instalate toate aceste coduri. Poti sa realizezi o comanda de test pe site-ul web pentru a vedea daca aceasta este inregistrata corect.

Dupa ce tracking-ul a fost verificat, poti trece la setarea campaniilor. Pe baza media planului, distribuie bugetul la nivelul fiecarei campanii asa cum s-a stabilit initial.

*Desi in cadrul media planului ai alocat un buget specific fiecarei campanii, iti recomandam ca in perioada Black Friday sa recalculezi bugetul si sa il redistribui ulterior pe baza performantelor inregistrate de campanii.

Evita realizarea unui numar foarte mare de adgroup-uri sau reclame. In functie de tipul audientei utilizate la nivel de adgroup poti seta bugetul in Facebook Ads, fie la nivelul campaniei, fie la nivel de adgroup. In cazul campaniilor Google Ads bugetul poate fi setat doar la nivel de campanie.

Am observat ca intentia de achizitie a utilizatorului difera de la un an la altul. De aceea, ad-urile/anunturile trebuie sa fie bine structurate astfel incat sa il determine pe utilizator sa realizeze actiuni valoroase pe site. La baza deciziei de cumparare un rol important il joaca si notorietatea businessului tau, cat de cunoscut este pe piata si cata incredere ofera unui utilizator. De aceea, e recomandat ca businessul tau sa ruleze campanii de brand awareness pentru a-ti contura o imagine solida in randul utilizatorilor.

Nu uita, performantele site-ului tau sunt la fel de importante. Asigura-te ca este responsive pentru mobile, ca se incarca rapid si astfel nu vei pierde vizite valoroase si potentiali clienti. Poti verifica performantele site-ului cu ajutorul unui audit SEO tehnic.

Nu in ultimul rand, asigura-te ca feed-urile de produse nu contin erori si produsele din feed-uri se afiseaza cu preturile corecte, cele reduse.

Cu cat strategia ta de Black Friday este mai bine structurata, cu atat rezultatele vor fi mai numeroase.

Daca vrei sa ai campanii de succes in perioada Black Friday, suntem aici → AdSem, agentie PPC dedicata.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Lasă un răspuns

Categories